⇑ Strona główna

Ze względu na pewne społeczne  upodobania, zdecydowałem się na umieszczenie pod każdą recenzją oceny w skali od 1 do 10. Zalecam jednak wywnioskować swoją ocenę na podstawie tekstu, lub z mojego podsumowania na końcu recenzji.

Skala ocen wygląda następująco:

1  - Opłakana

2  - Bardzo słaba

3  - Słaba

4  - Kiepska

5  - Średnia

6  - Niezła

7  - Dobra

8  - Bardzo dobra

9  - Świetna (dla gier AAA)

10- Wspaniała (dla gier AAA)

Zachęcam do zagłębienia się w lekturę. Miłego czytania ;)

Jak oceniam gry?

Odgrywanie roli w grach RPG

Recenzja Teatr Złych Zakończeń

Zbrodnia i kara ONLINE

Recenzja The Curious Expedition

To może Cię zainteresować:

• Intel Pentium 4 2 GHz

• Intel UHD Graphics 730

  128 MB 

  Radeon HD 3870 128 MB

• 4 GB RAM

• 200 MB HDD

 Toby Fox

Toby Fox

15 września 2015

 

 

PC, PSV, PS4, XONE, Switch

RPG

Undertale

21 sierpnia 2021

Data publikacji: 21 sierpnia 2021

Autor: Jakub "Rozbo" Tarchała

Gry wideo już nie raz dały nam zagrać herosem ratującym świat, zabijającym złe potwory, ratującym niewiasty i tak dalej. Dołóżmy do tego pętlę niekończących się zadań, tony badziewia rzucanego nam co rusz pod nogi i oto w ten sposób mamy przepis na kolejnego RPG-a niebędącego niczym innym, niż próbą powielenia tego samego w nieco innej formie. Undertale to tytuł, który jako gra RPG łamie większość naszych przyzwyczajeń, zarówno związanych z gatunkiem, jak i z elementami z typowymi dla wirtualnej rozrywki. A przy tym jest cholernie dobrą produkcją.

 

Undertale to stosunkowo mała produkcja stworzona przez niezależnego twórcę Toby Fox-a. Tytuł jest połączniem gry: RPG, przygodowej oraz zręcznościowej z elementami akcji i gry logicznej. Uff trochę tego jest, ale nie wyprzedzajmy faktów. Świat gry zaprezentowany w Undertale jest współdzielony przez dwa dominujące gatunki - ludzi i potwory. Te przez wieki żyły razem w pokoju i w harmonii, jednak wszystko trwało tylko do pewnego dnia, kiedy to między nimi wybuchła wojna. Ostatecznie po wielu latach cierpienia zwyciężyli ludzie, którzy postanowili zamknąć potwory pod ziemią za pomocą magicznej bariery, uniemożliwiającej wydostanie się im z powrotem na powierzchnię. Wiele lat później nasz mały protagonista przez przypadek wpada do świata potworów, skazując się na niemal pewną śmierć w tym niezbadanych od czasów wojny zakątku świata. Jednak czy uda się mu przeżyć, a przy tym wydostać się z świata potworów zależy już w pełni od gracza. Fabularnie jest to tylko wstęp do wydarzeń w grze, a warto zaznaczyć, że to właśnie opowiadana historia gra w tej produkcji pierwsze skrzypce.

 

 

Zaczynając opis postaci dobrze by zacząć od naszego protagonisty, lecz ciężko jest coś o nim pewnego powiedzieć. Przeszłość jest nieznana, imię nadajemy sami, a nawet płeć jest mocno dyskusyjna. Inne postacie napotkane w grze często używają wobec nas zaimków typu ‘’they’’ czy ‘’them’’ tak, jakby nie byli pewne naszej płci. Jednak. mimo że nasza postać głównie słucha i mniej mówi to jednak nie ma się wrażenia kierowania nijakim protagonistą. Bardzo pomocne w poznaniu naszego bohatera okazują się jego przemyślenia dotyczące przedmiotów i postaci, które umożliwiają nam dowiedzenie się co nasz protagonista aktualnie czuje. W ogóle w grze spotkamy całą masę różnorodnych osobowości, które oprócz charakterystycznego wyglądu mają także naprawdę ciekawie napisane dialogi, będące bardzo ważnym elementem gry.

 

Dzięki dialogom tak naprawdę poznajemy fabułę - przeszłość i przemyślenia o przyszłości świata oraz słuszności naszych poczynań. Bo tak, fabuła w Undertale jest mocno zależna od naszych wyborów, których w grze będziemy mogli podjąć całe mnóstwo. Może być to sposób traktowania napotkanych potworów czy nawet decydowanie o ich losie i życiu. Nasze decyzje podjęte w dialogach lub za sprawą naszych czynów możemy poznać już w trakcie samej gry, jak i pod sam koniec w postaci jednego z kilku zupełnie różnych zakończeń. Mnogość wyborów oraz napotkane potwory to wielkie atuty tej niewielkiej z pozoru produkcji. Również w prezentacji świata twórca odrobił pracę domową na piątkę z plusem. Lokacje mimo uproszczonej grafiki 2D, przez szczegółowe opisy myśli naszego bohatera zostały przedstawione naprawdę wiarygodnie i co najważniejsze - ciekawie!

 

Generalnie cała historia jest przedstawiona spójnie od początku do końca. Niektóre postacie będą nam towarzyszyć przez gruby kawał czasu, a żadna z nich nie jest przesadnie wyidealizowania. Dzięki temu w każdej z nich można doszukać się pierwiastka ludzkiego oraz je polubić. Do tego wiele kluczowych odpowiedzi na pytania jakie mnożą się w głowie od samego początku naszej przygody są odsłaniane stopniowo, a w niektórych wypadkach gra nie wyjawnia ich aż do samego końca. Dlaczego wybuchła wojna między tak zaprzyjaźnionymi gatunkami? Co mamy z tym wspólnego my i dlaczego potwory nie są tak złe jak je malują? A może to tylko iluzja? Dodajmy do tego istotne dla fabuły zwroty akcji oraz pełną dawkę lekkiego humoru i mamy przepis na naprawdę ciekawie napisaną opowieść.

 

 

Niestety, ale największą wadą omawianej produkcji jest wyraźnie słabsza druga połowa gry. Nie poznajemy już wtedy praktycznie nowych postaci, a zadania staja się pewnymi zapychaczami rozciągającymi grę. W niektórych miejscach miałem wręcz wrażenie, że twórca starał się na siłę implementować swoje koncepcje, które są nieco irytujące i mniej ciekawe niż wcześniej. Całe szczęście pod koniec opowieści wszystko już wraca do normy, a oferowane przez grę zakończenia są spójne i satysfakcjonujące. Innym bardzo ważnym elementem tytułu jest walka mająca zręcznościowy charakter.

 

Pierwsza metoda radzenia sobie z problemami polega na unikaniu wrogich ataków jak najdłużej się da. Tutaj walka odbywa się na prostokątnej lub kwadratowej arenie, na której jako serce musimy z niemała zręcznością przemieszczać się w czterech kierunkach, unikając dotknięcia pojawiających się co rusz wrogich pól. Drugi sposób jest bardzo podobny, bo też i tutaj walczymy w ten sam sposób co opisałem wcześniej. Różnica leży w tym w jakim kierunku pchamy walkę, bo co każdą naszą turę w unikaniu wrogich pól na arenie podejmujemy decyzje (trochę jak w grach jRPG). Możemy po prostu zadawać wrogom obrażania lub wybrać odpowiednie czynności i opcje dialogowe pchające grę w kierunku pacyfisty. Co ciekawe, każdego przeciwnika można potraktować pierwszą i drugą metodą, a rodzaj wybranej przez nas ścieżki ma bardzo ważny wpływ na zakończenie.

 

Walka ze zwykłym przeciwnikiem jest stosunkowo łatwa, lecz liczni bossowie stawiają duże wyzwanie - nawet dla dobrze oznajmionych z mechaniką gry graczy. I nie należy zapominać, że mamy tutaj do czynienia z grą RPG, a co za tym idzie, wraz z rozwojem naszej postaci będziemy mogli kupować lub znajdować lepsze bronie i pancerz. Także w zależności od naszego podejścia do wrogów (okrutnego lub przyjaznego) nasza postać będzie zdobywać wyższe poziomy, które te z kolei będą powiększać nasz pasek zdrowia lub zdobywane pieniądze. Również w grze czasami pojawiają się proste zagadki logiczne, będące miłym urozmaiceniem. Co prawda grę można przejść w ok. 5-6 godzin, jednak różne zakończenia i małe sekrety mocno zachęcają do ponownego przejścia.

 

 

Pod względem oprawy Undertale nie prezentuje nam graficznych wodotrysków. Zamiast tego dostaniemy celowo uproszczoną grafikę 2D, która może, choć nie musi się podobać. W ogólnym rozrachunku obrany styl graficzny dobrze sprawdza się do kreowania świata, a przy tym daje pole do wyobraźni. Jednak nie traktuje tego jako wadę czy zaletę. Co innego świetna muzyka! Buduje klimat, potęguje uczucie zagrożenia oraz bardzo dobrze oddaje charakter miejsca czy postaci. Autor wręcz czasami bawi się dźwiękiem i muzyką np. wyciszając ją całkowicie po podjęciu jakiejś ważnej decyzji, dając nam chwilę do namysłu. Klimat w grze można czerpać całymi garściami, przez co faktycznie ma się wrażenie, jakby otaczający nas w grze świat naprawdę żył własnym życiem.

 

Jedynie pewną wadą jest brak oficjalnej polskiej wersji językowej, co w takim tytule opartym mocno na dialogach może znacząco wpłynąć na nasze obcowanie z grą. Co prawda na PC jest dobrej jakości fanowskie tłumaczenie, lecz konsolowcy są zmuszeni grać po angielsku. Na pocieszenie dodam, że gra korzysta z naprawdę prostego języka. Nie ma tutaj złożonych zdań, praktycznie nie trzeba znać pop-kultury angielskiej czy także zaawansowanego słownictwa. Jednak traktuję to jako małą wadę.

 

 

Podsumowując. Undertale jest naprawdę dobrą grą, którą mogę bez problemu polecić wszystkim osobą szukającym ciekawej oraz klimatycznej opowieści jedynej w swoim rodzaju. Jeżeli lubisz głębokie historie i nie przeszkadza Ci uproszczona oprawa, to masz przed sobą do ogrania cholernie wciągający i przyjemny tytuł.

 

 

ZALETY:

+ Ciekawa fabuła oraz dobrze napisane postacie
+ Bogaty projekt świata
+ Gęsty klimat
+ Satysfakcjonująca i wymagająca walka
+ Mnogość wyborów i liczne sekrety
+ Świetna muzyka

 

WADY:

- Druga połowa gry, która jest wyraźnie słabsza

- Brak oficjalnej polskiej wersji językowej

 

OCENA: 8/10

 

Undertale