⇑ Strona główna

Ze względu na pewne społeczne  upodobania, zdecydowałem się na umieszczenie pod każdą recenzją oceny w skali od 1 do 10. Zalecam jednak wywnioskować swoją ocenę na podstawie tekstu, lub z mojego podsumowania na końcu recenzji.

Skala ocen wygląda następująco:

1  - Opłakana

2  - Bardzo słaba

3  - Słaba

4  - Kiepska

5  - Średnia

6  - Niezła

7  - Dobra

8  - Bardzo dobra

9  - Świetna(dla gier AAA)

10- Wspaniała(dla gier AAA)

Zachęcam do zagłębienia się w lekturę. Miłego czytania ;)

Jak oceniam gry?

Recenzja Visage

Dwadzieścia lat nudnych loadingów

Recenzja Horizon Chase Turbo

Recenzja TMNT Shredder's Revenge

To może Cię zainteresować:

• Intel Pentium 4 2 GHz

• Intel UHD Graphics 710

  128MB 

  Radeon HD 3870 128MB

• 4 GB RAM

• 200 MB HDD

 Hempuli Oy

Hempuli Oy

13 marca 2019

 

 

PC, Switch

Logiczna

Baba is You

04 marca 2022

Data pisania tekstu: 04 marca 2022

Autor: Jakub "Rozbo" Tarchała

”Baba is You, Flag is Win” - to najprostsza z zasad dostępnych w grze, obok samego sterowania. Nasz bohater może stać w miejscu lub poruszać się w jednym z czterech wybranych kierunków, a dojście do flagi oznacza ukończenie poziomu. Proste i trywialne. Co jednak, jeśli prawa rządzące grą znajdują się na mapie, przez co przy przesuwaniu tekstu i łączeniu go w reguły, możemy manipulować zasadami gry? Dla przykładu, aby ”Baba is Win” dała nam zwycięstwo! Albo jeszcze inaczej, aby "Baba is Flag” z zachowaniem ”Flag is Win” również kończyła się sukcesem! A to jedynie łopatologicznie wytłumaczony początek, znacznie, ale to znacznie bardziej rozbudowanej gry.

 

Baba is You to mała gra logiczna stworzona w wolnym czasie przez programistę Arvi Teikari z Finlandii. Projekt początkowo był jedynie konceptem napisanym w ramach corocznego konkursu „Nordic Game Jam”, lecz zajęcie pierwszego miejsca oraz pozytywne opinie na temat tytułu, skłoniły twórcę do kontynuowania prac na grą. W ten sposób narodziła się niezależna działalność Hempuli Oy z jej małym tytułem. Lecz czym jest w zasadzie Baba is You? Jest to prosta w swoich założeniach gra 2D, stylizowana na 16-bitowe tytuły z lat 80-tych ubiegłego wieku. Baba - to Ty, będący w zależności od naszej woli grywalnym bohaterem, czyli czworonożną postacią bez zarysu fabuły. Celem Baby jest ukończenie etapu poprzez nastąpienie na obiekt kończący poziom naszą wygraną. Wszystko to wydaje się proste, lecz aspektem logicznym są właśnie zasady.

 

Wszystkie obiekty w grze składają się z bloków: ściany, pułapki, klucze, czy drzwi. Takimi samymi blokami jest także tekst składający się z trzech zwrotów: mianownika (kto? co? - jak np. Key), czasownika (co robi? - jest), oraz przymiotnika (jaki? co robi? - np. push lub hot). Układając reguły w zdania, dostajemy dla przykładu zasadę ”Rock is Push” - co umożliwia przesuwanie głazów, czy ”Lava is Hot” - która zabija naszego Babę przy kontakcie z nią. Można jednak zamienić przymiotnik Push z Hot otrzymując… przesuwalną lawę i zabijający kamień! I właśnie to jest największa zaleta gry - oryginalność. Po prostu nie ma drugiego takiego tytułu z choćby zbliżonymi - jeśli tak można powiedzieć - zasadami gry.

 

 

Cały potencjał gry polega na możliwości tworzenia ogromnej ilości zasad z zaledwie paru elementów. Poziomy składają się zwykle z kilku dostępnych do modyfikowania reguł, ale także z innych, zablokowanych z góry przez autora, które to znajdują się poza zasięgiem gracza. Dla lepszego zobrazowania tego co tu się dzieje, przedstawię rozwiązanie jednego poziomu dostępnego na obrazku wyżej. Mamy trzy pomieszczenia odgrodzone od siebie ścianami oraz paskiem wody. Zasady ”Baba is You, Wall is Stop, Water is Sink” nie da się zmienić. Oznaczają one, że sterujemy Babą, przez ścianę nie da się przejść, a woda nas zabija przy jakimkolwiek kontakcie. W pokoju w którym się znajdujemy mamy do dyspozycji dwa kamienie, w drugim oddzielonym wodą jest flaga pośrodku zabójczej wody, a w trzecim umieszczone są teksty tworzące reguły „Rock is Push, Flag is Win”.

 

Przejście poziomu jest następujące. Kamień możemy przesunąć (Push) do wody niszcząc ją i pozwalając przejść. Jednak zostaje nam tylko jeden kamień, a wody przy fladze jest zbyt wiele, aby się jej pozbyć. Dlatego należy stworzyć regułę ”Rock is Flag” z zachowaniem ”Flag is Win”, tak, aby dotknięcie kamienia zakończyło poziom. Jak widać sama mechanika gry jest w zasadzie prosta, lecz jest cholernie ciężka w opanowaniu w dalszych etapach gry. Dołączanie z biegiem naszego postępu kolejnych podmiotów i właściwości, tworzy potężną ilość możliwości, co jest największą zaletą omawianej gry. Tak samo różnorodność zagadek, dodające z czasem kolejne postacie lub właściwości ”na czas”. Mechanika, sam zamysł, jego realizacja, oraz urozmaicenie etapów to spore zalety tej produkcji.

 

 

O ile same plansze się bardzo przyjemnie, to jednak po kilku godzinach grania, niektóre etapy stają się zbyt przekombinowane. Budowanie poziomów nie na nowych wariantach, a jedynie na nagromadzeniu wcześniej widzianych zasadach po prostu nuży. Zamiast poznać nową ciekawą mechanikę, jesteśmy zmuszaniu po mozolnego rozumienia zasad danego poziomu. A takich reguł może być nawet z dziesięć na jeden etap! Niestety, ale nie daje to możliwości przechodzenia jednego etapu na wiele sposobów, a jedynie zmusza nas do żmudnego próbowania łączenia zasad tak, aby wyszło z tego ostateczne rozwiązanie. Dla mnie niestety, ale te misje były najślamazarniejsze oraz nieco zniechęcające.

 

Z drugiej strony na chwilę obecną samych poziomów jest lekko ponad dwieście, do tego wszystko zaprojektowane przez autora! Tak ogromna mnogość etapów powala, oraz nieco usprawiedliwia mniej ciekawe plansze, lecz i tak brak pomysłu na niektóre etapy uznaję za minus - praktycznie największy w całej grze.

 

 

Pod względem graficznym omawiany tytuł celuje w prostą grafikę retro, wzorując się na latach 80-tych ubiegłego wieku. Minimalistyczne kontury przedstawiające uproszczone obiekty, ograniczenie się do wąskiej palety barw, a przy tym uproszczenie animacji do minimum daje ciekawy efekt. O ile taki zabieg ma na celu nie rozpraszanie uwagi gracza od samej rozgrywki, to jednak prostota grafiki może nie każdemu przypaść do gustu. Co innego muzyka. Tej nie ma zbyt wiele, lecz wpada w ucho i dobrze wpasowuje się do gry logicznej. Ponadto nadaje specyficzny klimat danej lokacji - czy to etapowi podwodnemu, czy to toczącego się w dżungli. Samo udźwiękowienie zostało ograniczone do jedynie kilku dźwięków.

 

Technicznie tytuł działa bez zarzutu, a małe wymagania sprzętowe współgrają z praktycznie każdym sprzętem z nowszym Windowsem pod ręką. Jedyna uwaga to fakt, że gra obsługuje tylko i wyłącznie język angielski, lecz w tak podstawowym stopniu, że wspominam to tylko jako formalność. Jednak w ogólnym rozrachunku całość działa wzorowo, a jedynie specyficzna oprawa grafika może być powodem do niezadowolenia u niektórych graczy.

 

 

Podsumowując. Baba is You to jedyna w swoim rodzaju przygoda na wiele godzin. Jeśli lubicie gry logiczne z jasną mechaniką gry i z trudnym do opanowania wyzwaniem, a przy tym nie przeszkadza wam prosty dwuwymiarowy styl, to Baba is You jest grą, którą powinniście sprawdzić.

 

 

ZALETY:

+ Prosta w zrozumieniu, ale ciężka w opanowaniu
+ Różnorodność zagadek
+ Oryginalność
+ Aż 200 przygotowanych poziomów
+ Przyjemna muzyka

 

WADY:

- Zbyt przekombinowana po paru godzinach gry

- Szata graficzna może się nie podobać

 

OCENA:  8/10

 

Baba is You